بیش فروشی (Up-selling) و فروش مکمل (Cross-selling) چه هستند؟

بیش فروشی: به جای محصولی که مشتری درخواست می‌کند، محصول بهتر و گران‌تری به او پیشنهاد می‌شود. (مثال: لیوان بزرگ کاپوچینو به جای لیوان کوچک)

فروش مکمل: همراه با محصول اصلی، محصولات دیگری که مرتبط با آن هستند به مشتری پیشنهاد می‌شود. (مثال: کیک و کلوچه با کاپوچینو)

اهمیت: افزایش فروش با فروش بیشتر به مشتریان فعلی (به جای جذب مشتریان جدید)

چه کسی مسئول است؟

  • در کسب‌وکارهای کوچک: فروشنده
  • در شرکت‌های بزرگ: واحد بازاریابی و طراحی محصول

چه زمانی پیشنهاد دهیم؟

فروش مکمل: بعد از قطعی شدن خرید محصول اصلی بیش فروشی: زمانی که مشتری در مورد محصول اصلی تردید دارد یا تصمیم نهایی نگرفته است

نکات کلیدی:

  • در بیش فروشی، به جای محصول فعلی، محصول جایگزین را پیشنهاد دهید.
  • در فروش مکمل، محصولاتی را پیشنهاد دهید که با محصول اصلی مرتبط هستند.
  • از روانشناسی فروش و مبانی اقتصاد رفتاری استفاده کنید.
  • در زمان مناسب پیشنهاد دهید.
  • به جای گیج کردن مشتری با گزینه‌های متعدد، در ابتدا محصول پایه را معرفی کنید.
  • در صورت لزوم، به جای Up-selling، از Down-selling استفاده کنید.

مشارکت در بحث:

تجربه‌ای از Up-selling یا Cross-selling را به اشتراک بگذارید و بگویید که آیا فروشنده موفق بوده یا نه و دلیل آن چه بوده است.

About The Author

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *