بازاریابی حضوری یا فروش حضوری یکی از شیوههای رایج بازاریابی و فروش است که در آن فروشنده با مشتری به صورت رو در رو دیدار میکند و گفتگوهای فروش انجام میشود.
نکات کلیدی بازاریابی حضوری:
- شناخت مشتری:قبل از شروع گفتگو، اطلاعاتی در مورد مشتری جمع آوری کنید. در طول گفتگو هم از هر فرصتی برای شناخت بیشتر او استفاده کنید.
- شناخت محصول:به طور کامل با محصول یا خدمتی که ارائه میکنید آشنا باشید.
- از متن حفظ شده استفاده نکنید:صحبتهای خود را با توجه به نیاز و سلیقه هر مشتری تنظیم کنید.
- به مشتری اجازه صحبت بدهید:تا حد امکان به مشتری اجازه دهید تا درباره خواستهها و انتظارات خود صحبت کند.
- در صورت وجود، نقاط ضعف را بیان کنید:اگر محصول شما نقطه ضعف شناخته شدهای دارد، در مورد آن به مشتری توضیح دهید.
- از محتوای پشتیبان استفاده کنید:برای معرفی بهتر محصول از بروشور، اسلاید، ویدئو و سایر محتوای پشتیبان استفاده کنید.
- روش ارائه را متناسب با مخاطب تنظیم کنید:برای مشتریان متخصص و معمولی از روشهای ارائه متفاوتی استفاده کنید.
- پایان خوش:مستقل از نتیجه فروش، با مشتری با احترام و مهربانی رفتار کنید.
تمرینات:
- به یک تجربه از فروش حضوری خود فکر کنید و مصداقهایی از نکات کلیدی بازاریابی حضوری را در آن پیدا کنید.
- تجربیات خود را در مورد بازاریابی حضوری به فهرست نکات کلیدی اضافه کنید.
نکات تکمیلی:
- در این متن به تفاوتهای بازاریابی حضوریو ویدئو کنفرانس اشاره شده است.
- مهارت ارتباطی، زبان بدن و متقاعدسازیسه ستون اصلی دورههای آموزش بازاریابی حضوری هستند.
- اعتماد به نفس، حفظ تسلط بر محصول و گوش دادن فعالاز جمله ویژگیهای یک فروشنده موفق هستند.